Kalibratie van de ADAS camera en radar

Een goede werking van de ADAS camera / radar is essentieel voor de werking van de ADAS-systemen. De camera / radar en de software zijn binnen bepaalde kaders zelf stellend. De autofabrikant schrijft in een aantal gevallen voor dat de camera / radar opnieuw moet worden gekalibreerd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het monteren van band/wiel combinaties met een afwijkende diameter of het monteren van nieuwe veren of dempers. Ook bij het vervangen van de voorruit moet de camera opnieuw worden gekalibreerd.

 Voordat de camera / radar  wordt gekalibreerd moet eerst de wieluitlijning en de bandenspanning zijn gecontroleerd. Wanneer deze afwijken van de specificaties, moeten deze eerst worden afgesteld.

Statisch of dynamische kalibratie

Afhankelijk van de auto kan de kalibratie van de camera statisch of dynamisch plaats vinden. Bij dynamische kalibratie wordt een diagnose toestel aangesloten op de auto en wordt de camera  / radar tijdens het rijden gekalibreerd. Statische kalibratie vindt plaats in de werkplaats met een speciale kalibratie tool. Met behulp van specifieke (meet)apparatuur wordt de camera / radar statisch gekalibreerd.

ADAS betekent Advanced Driver Assistance Systems. Ook wel rijhulpsystemen genoemd. Nieuwe auto's zijn standaard uitgerust met rijhulpsystemen. Deze systemen maken het autorijden een stuk veiliger áls ze het goed doen.

 Welke rijhulpsystemen moeten gekalibreerd worden?

Adaptive Cruise Control

Dit is een systeem dat de snelheid en volgafstand van de auto t.o.v. andere voertuigen automatisch regelt. Zo blijft jouw auto altijd op veilige afstand van andere voertuigen waardoor het systeem helpt ongelukken te voorkomen.

Adaptive Headlights

Dit systeem is ontworpen om het rijden in het donker of bij weinig licht veiliger te maken doordat ze meebewegen wanneer je stuurt. Zo wordt de zichtbaarheid in bochten en in bergachtige gebieden veel groter.

Autonomous Emergency Braking (AEB)

Dit is een functie die de veiligheid helpt te verbeteren door kritieke situaties vroegtijdig te identificeren en de bestuurder te waarschuwen. Dankzij AEB wordt de kans op een botsing kleiner doordat het systeem de snelheid automatisch verlaagt indien de auto te dicht op een ander voertuig rijdt.

Dode hoek detectie

Deze functie waarschuwt wanneer een ander voertuig of object zich in de dode hoek bevindt. De dode hoek detectie helpt om botsingen te voorkomen wanneer je van rijstrook verandert.

Rijvakassistent of Lane departure

Dit geavanceerde systeem maakt gebruik van camera's om te detecteren of de bestuurder onbedoeld van zijn rijstrook afwijkt. Het waarschuwt de bestuurder met een geluidssignaal of een trilling op het stuurwiel.

Verkeersbordherkenning

Met behulp van een frontcamera detecteert dit ADAS-systeem verkeersborden. De informatie wordt doorgestuurd naar het dashboard waar de bestuurder kan zien wat de maximaal toegestane snelheid is.